‘Wie sluiten we uit?’ Over prenatale tests en kritische kunst

donderdag 1 november 2018

(Interview met Wit.h)

 

In België wordt sinds 1 juli 2017 de NIP-test nagenoeg volledig vergoed door het ziekenfonds. Met deze ‘niet-invasieve prenatale test’ (NIPT) wordt nagegaan of een ongeboren kindje al dan niet het syndroom van Down heeft. Daartoe wordt, via het bloed van de moeder, het DNA van de baby gecontroleerd. Omdat deze NIPT weinig belastend en nu dus vrij toegankelijk is, valt het te voorzien dat er in ons land almaar minder kinderen met Down geboren zullen worden, op een dag wellicht helemaal niemand meer.

Deze ontwikkeling roept prangende ethische vragen op, waarover ik met Luc Vandierendonck van Wit.h vzw in gesprek ben gegaan. Wit.h is een culturele organisatie uit Kortrijk die zich tot doel stelt kunstenaars met en zonder beperking bij elkaar te brengen binnen innovatieve en inclusieve projecten. Vandaar ook dat we in dit interview dieper ingaan op de soms normbevestigende, soms kritische rol die kunst kan spelen ten aanzien van het leven met een beperking. Kunst en literatuur kunnen ons bovendien helpen om na te denken over de samenleving die we bezig zijn te creëren. Wie hoort er wel bij, en wie niet? Welk leven is het waard geleefd te worden, en welk leven is dat niet? In hoeverre moeten we prenatale tests en andere gentechnologieën, zoals het voorspelde DNA-paspoort, aanwenden om in de toekomst alleen nog ‘perfecte’ mensen op de wereld te zetten? Hier kunt u alvast het fragment uit het interview bekijken waarin specifiek de NIPT ter sprake komt.

Dit interview kadert in het artistieke project ‘Bloedtest’, waarvoor Wit.h en het Gentse Museum dr. Guislain de handen ineen slaan. Gedurende dit project buigen kunstenaars en wetenschappers zich gezamenlijk over de uiterst complexe problematiek die de NIPT aan de orde stelt.

Andere onderwerpen in de categorie Media:

‘Het voelde als een wervelwind’

20 november 2017
(Artikel uit De Morgen, 20-11-2017, p. 19) ‘Dansers voelen bewegen kan ook een esthetische ervaring zijn.’
LEES MEER

Beyond disciplines: come to your senses

28 november 2016
(Podcast released by Concordia University, Montreal) How do we use our senses in everyday life? How do people with disabilities experience the sensory world?
LEES MEER

‘Productive and inspiring’: Piet Devos bids adieu to Concordia’s Centre for Sensory Studies

03 oktober 2016
(Interview published in Concordia NOW)   The visiting postdoctoral fellow tackles visualist thinking in two final events coordinated by the Centre for Sensory Studies.
LEES MEER

Senses and (dis)ability: a creative reorganization

02 december 2015
(Interview published in Concordia NOW)   On December 11, Concordia postdoctoral fellow Piet Devos will discuss his research at a public seminar.
LEES MEER

Re-imagining perception from a disabled perspective

20 november 2014
(TEDx talk Stadsschouwburg, Groningen) “How is it possible that braille is completely white when printed, when the description can be so extremely colorful? Literature of any kind can create such a vivid picture and might also reactive earlier memories.”
LEES MEER

‘Hoe?Zo! Wetenschap’: over de waarneming met Piet Devos

05 december 2013
(Radioprogramma van de NTR) Hoe wij tegen zaken aankijken, wordt gedomineerd door het zien. In ons dagelijks taalgebruik drukken we ons ook meer uit in wat we zien en maar weinig in wat we horen en voelen.
LEES MEER

Over blinde en slechtziende schakers

20 februari 2013
(Artikel van het Max Euwe Centrum) Schaken is een denksport die heel geschikt is voor blinden en slechtzienden. Wereldwijd wordt de sport door hen beoefend. Dat gebeurt met aangepast schaakmateriaal en hulpmiddelen.
LEES MEER

‘Een taal uit ongeboren zeeën’

07 februari 2013
(Interview over Hogevalk in Meander Magazine) SdV: Hoe zou je de in het Nederlandse taalgebied nog vrij onbekende dichter Vicente Huidobro typeren? PD: Huidobro is ongetwijfeld een van de belangrijkste Spaanstalige dichters van de twintigste eeuw.
LEES MEER

DWDD over Architectuur door andere ogen

12 november 2012
Hoe beleeft iemand die blind of slechtziend is eigenlijk een gebouw? Architectuur door andere ogen is een pleidooi voor meer zintuiglijke architectuur.
LEES MEER